Interview met Dort-Jan van Boxtel van ESTEPE

ESTEPE is dé nummer 1 strategisch partner van Europese truckfabrikanten en opbouwindustrie als het gaat om het aanvullen van het standaard productgamma van de truckfabrikanten. Hierbij wordt het beste van twee werelden gecombineerd, zijnde de hoge standaarden op het gebied van techniek en de flexibiliteit en inventiviteit van ESTEPE. Het gaat hierbij om zowel cabine aanpassingen, chassis optimaliseringen en extra assen om deze geschikt te maken voor zeer veel uiteenlopende toepassingen en transportsegmenten. Hun klanten zijn truck fabrikanten zoals DAF, Volvo, Scania, MAN en Mercedes Benz. Bij ESTEPE worden op jaarbasis meer dan 2000 voertuigen aangepast en dit zal de komende jaren alleen maar sterk groeien. 90% van hun klanten zijn gevestigd buiten Nederland, waarvan 80% in Europa en 20% daarbuiten zoals in het Midden Oosten en Australië. ESTEPE beschikt over een enorme expertise en een breed scala aan technische disciplines.

Sinds 2005 wordt hun logo ondersteund met de slogan ‘More Truck’, wat tevens de filosofie van ESTEPE is. Wat dit onder andere inhoudt? Een positieve mindset, constante verbetering en altijd op zoek zijn naar nieuwe, innovatieve oplossingen, waarmee de toepassingen van trucks verder kunnen worden uitgebreid.

Sinds 1997 bestaat de directie uit Jan Hurkmans en Dort-Jan van Boxtel. Jan Hurkmans is Commercieel Technisch Directeur. Dort-Jan is Algemeen Directeur van ESTEPE. Kenmerkend voor de directie is dat zij zeer betrokken zijn bij de dagelijkse operatie. Zij zijn dagelijks terug te vinden op de werkvloer en blijven daardoor mede de focus houden op innovatie, nieuwe kansen, hun medewerkers en niet te vergeten klanttevredenheid. 

In 2014 is ESTEPE een gehele zelfstandige onderneming geworden en niet meer verbonden met de BAS Group. 

Wij hebben Algemeen Directeur Dort-Jan van Boxtel enkele vragen mogen stellen. Lees het interview hieronder.

 Hoe ziet je werkdag er gewoonlijk uit?

Ik vind het belangrijk om onderdeel van het team te zijn. Ik wil graag betrokken zijn bij de dagelijkse operatie en daarom draai ik mee in verschillende projecten. Mijn rol in deze projecten is kritisch zijn, letten op tunnelvisie in het project, vragen stellen. Maar ik wil vooral geen bepalende persoon in deze projecten zijn, maar mensen zelf laten nadenken of wellicht op een ander spoor zetten.

Binnen ESTEPE werken wij met duidelijke KPI’s, goede rapportages en vaste overlegstructuren, aan de hand daarvan kunnen we tijdig bijsturen daar waar nodig. Daarnaast ben ik veel aanwezig op de werkvloer en heb ik mijn oren en ogen open zodat ik precies weet wat er speelt. Dat vind ik erg prettig.

Voordeel ten opzichte van vroeger is dat we nu de juiste mensen op de juiste afdelingen hebben zitten zodat ik weinig telefoon/ vragen meer krijg inzake klanten, klachten en dergelijke dus ook de volle focus kan hebben voor bovenstaande zaken. Daarnaast is New Business genereren erg belangrijk voor ESTEPE. De klant overtuigen waarom zij een deze specifieke aanpassing door onze specialisten moeten laten uitvoeren en niet zelf. Maar tevens is dit ook een valkuil. Wordt de aanpassing namelijk een groot succes dan neemt onze klant deze zelf in productie. Het omslagpunt hiervan ligt circa bij 100 á 150 stuks. Dat blijft telkens een uitdaging.

 

Hoe belangrijk is ICT voor jouw dagelijkse werkzaamheden?

Niet alleen voor mij maar voor het gehele bedrijf is een goed werkende ICT omgeving noodzakelijk. Zowel voor de productiviteit van al onze 80 collega’s als voor onze technische ontwerp afdeling is een goed werkende ICT omgeving onmisbaar. Daarnaast kan een goed ingerichte en efficiënte ICT omgeving voor ons een onderscheidende factor zijn ten opzichte van onze concurrenten.

 

Welk cijfer geef je jezelf qua digitale vaardigheden?

Ik schat mezelf in als een modale gebruiker, iemand die prima zijn weg weet te vinden binnen onze eigen systemen. En ik heb een prima kennis van alle basisvaardigheden van de officepakketten. Daarnaast ben ik wel bovengemiddeld geïnteresseerd in ICT en vind ik het belangrijk dat alles zo optimaal mogelijk werkt.

 

Hoe heb je Theiner ICT leren kennen?

Op het moment dat ESTEPE in 2014 zelfstandig was geworden en onafhankelijk van BAS Trucks, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe ICT partij. Via Jan Maas van Maas Coating werden we in contact gebracht met Theiner ICT. De keuze viel op Theiner ICT door de pragmatische aanpak, het vriendelijk kostenplaatje en heel belangrijk de rol van ICT manager die zij over konden nemen. Wij zijn een bedrijf met circa 80 man groot. We zijn te klein voor een eigen ICT manager maar ICT is bij ons te belangrijk en te breed om een ondergeschoven kindje te zijn. Wij waren dus specifiek op zoek naar een partij die deze rol van ICT manager op zich kon nemen én 1 dag in de week bij ons aanwezig kon zijn voor de operationele zaken op locatie op te lossen.

 

Tot op heden is er 1 keer per week een collega van jullie op kantoor aanwezig om alle operationele zaken op te lossen. Wij proberen die zoveel mogelijk gedurende de week te verzamelen. Daarnaast plannen we 2 x per jaar een brainstormsessie met Willem Theiner zelf om met ons vooruit te kijken, te adviseren op het gebied van beheer van onze ICT en ervoor te zorgen dat wij altijd up to date zijn en voorbereid zijn op de toekomst. Een goed werkende ICT omgeving is belangrijk voor onze organisatie niet alleen qua efficiency maar is ook iets waarmee wij ons kunnen onderscheiden van anderen. Deze combinatie bevalt ons tot op heden prima.

 

Heeft het Corona virus jouw dagelijkse werkzaamheden beïnvloed?

Ja, dat heeft het zeker gedaan. De schwung is er daardoor ook wel een beetje uit gegaan, weinig klantbezoek, geen afspraken meer buiten de deur. Vooral functionele gesprekken via Teams en ZOOM. Al tijden geen beurzen meer, geen spontaan praatje waar eventueel een leuk idee uit kan voortkomen.. Maar gelukkig gaat het weer de goede kant op. 

 

Welke grote veranderingen / gebeurtenissen staan er voor komend jaar op de planning voor ESTEPE?

Wij zijn binnen ESTEPE bezig met een groot project genaamd: Project NL. In de loop van dit jaar gaan we namelijk over op een nieuw ERP systeem ISAH.  Hieraan voorafgaand dienen onze servers eerst vervangen te worden en alle data te worden gemigreerd. De gehele technische omgeving zal opnieuw worden ingericht en geoptimaliseerd. Onze productie afdeling zal daarna paperless kunnen werken en alle data digitaal beschikbaar hebben. Een hele onderneming maar daarmee zijn we de komende 10 jaar voorbereid op de toekomst!

a2hs_explain
a2hs_tap
a2hs_then